Strona archiwalna GTF (2010-2015)

GTF

Wykład 3 Temat i tło

Jan Gackowski

Ujemną stroną fotografii jest tzw. pstrokacizna. Fotografia jest "pstrokata" gdy zarejestruje z jednakową dokładnością wszystkie plany o linie widziane przez obiektyw, osłabiając przez to lub gubiąc temat główny. Przy świadomej i celowej kompozycji "pstrokacizna" fotografii powinna być zgubiona na rzecz tematu głównego, fotograf stara się ją zgubić już podczas wykonywania zdjęcia.

Zanim naciśniesz spust migawki zastanów się:

  • Dlaczego chcesz właśnie to fotografować? To jest temat Twojego zdjęcia. Jeżeli tylko masz wątpliwość co do tego tematu, to skieruj aparat w inną stronę.
  • Czy sposób wykonywania zdjęć podkreśli te cechy tematu, które skłoniły Cię do wykonanie zdjęcia? Mam na myśli czas otwarcia migawki, liczbę przesłon, miejsce z którego wykonasz zdjęcie, oświetlenie, itp.
  •  

Masz wszystko i teraz proponuję zająć się tłem. Przed fotografowaniem (roślina, zwierze, człowiek, budynek) jest tematem głównym ale znajduje się on w jakimś środowisku, które jest tłem. Wieku fotografów przedstawia pogląd, że: szczególną uwagę należy poświęcić kompozycji tła, temat główny sam się komponuje. Gdy zapomni się o skomponowaniu tła może ono konkurować, zmniejszać czytelność tematu głównego. Mamy wiele możliwości wyboru tła w każdych warunkach nawet na wolnym powietrzu.


Rozróżniamy tła bezkształtne i środowiskowe.

  • Tłem bezkształtnym jest nieczytelne środowisko tematu głównego. Może być: czarne, szare, białe, może mieć przejście tonalne od jasnego do ciemnego, może stanowić plamy ostre lub nieostre. Tłem bezkształtnym może być ściana, niebo, powierzchnia wody czy gleba sfotografowana tak, że nie rozpoznajemy ich natury.
  • Tło środowiskowe są to konkretne przedmioty we wspólnej przestrzeni z tematem głównym mogą być przedstawione ostro lub nieostro, kontrastowo lub niekontrastowo ale nie mogą konkurować z tematem głównym.
  •  

W krajobrazie trudno rozróżnić co jest tłem a co tematem głównym. W portrecie, martwej naturze, zdjęciach dokumentalnych, zdjęciach portretowych dla ułatwienia sobie zadanie najlepiej stosować tło gładkie. W zdjęciu portretowym tło jest mało ważne. Ważny jest dokument sytuacji a nie kompozycja.


Życzę pracy nad sobą
i udanych zdjęć

 

Jan Gackowski