Strona archiwalna GTF (2010-2015)

GTF

Wykład 1 Historia GTF

Eugeniusz Nurzyński

Najstarsze zachowane fotografie grodu znad Motławy wykonano w roku 1860. Zabytki Gdańska fotografował w 1926 r. Jan Bułhak a jego pomocnika, Edmunda Zdanowskiego, tak oczarowało morze, że po latach powrócił na Wybrzeże, aby tworzyć i szkolić młodzież w Liceum Fotografiki (obecnie Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Orłowie).

08.11.2010 · Webmaster · czytaj dalej…

Wykład 2 Pierwsze wskazówki

Jan Gackowski

Pierwsze wskazówki:

  • wybierz błonę negatywową o czułości 200 ASA,
  • błonę załaduj do aparatu w miejscu zacienionym,
  • błonę przesuwaj po wykonaniu zdjęcia,
  • czas naświetlania: 1/60 - przeciętny ruch, 1/125 - ruch uliczny,
  • wykorzystaj oświetlenie boczne - unikaj bardzo głębokich cieni,
  • starannie kadruj - dokładnie patrz w wizjer. Masz małą szansę poprawy złego kadru,
  • aparat trzymaj prosto,
  • unikaj poruszania aparatem przy naciskaniu spustu migawki.
08.11.2010 · Webmaster · czytaj dalej…

Wykład 3 Temat i tło

Jan Gackowski

Ujemną stroną fotografii jest tzw. pstrokacizna. Fotografia jest "pstrokata" gdy zarejestruje z jednakową dokładnością wszystkie plany o linie widziane przez obiektyw, osłabiając przez to lub gubiąc temat główny. Przy świadomej i celowej kompozycji "pstrokacizna" fotografii powinna być zgubiona na rzecz tematu głównego, fotograf stara się ją zgubić już podczas wykonywania zdjęcia.

08.11.2010 · Webmaster · czytaj dalej…

Wykład 4 Wielkość pola obrazowego

Jan Gackowski

Pole obrazu jest powierzchnią, na której opowiadamy jego treść używając nośników plastycznych. Komponując elementy obrazu rozmieszczamy je na powierzchni co zmusza nas do rozsądnego gospodarowania tą powierzchnią. Są to wielkości rozmiarów negatywu. Radziłbym aby komponować obraz już przy patrzeniu w wizjer aparatu. Zwłaszcza gdy fotografujemy na materiałach odwracalnych. W przypadku obróbki negatyw- pozytyw są dużo większe możliwości zmiany powierzchni obrazu pozytywowego kadrowaniem.

08.11.2010 · Webmaster · czytaj dalej…

Wykład 5 Punkt widzenia

Jan Gackowski

Fotograf tworzący obraz na płaszczyźnie fotografii musi przed wykonaniem zdjęcia wybrać jeden punkt, z którego zdjęcie. Jest to punkt widzenia aparatu fotograficznego. Decydujące dla zdjęcie jest punkt widzenia, światło jakie pada na przedmiot fotografowany, ogniskowa obiektywu aparatu, odległość oddalenia aparatu od przedmiotu. Jeśli zmienimy któryś czynnik to następuje zmiana obrazu przedmiotu fotografowanego.

08.11.2010 · Webmaster · czytaj dalej…

Wykład 6 Krótki poradnik fotoamatora

Jan Gackowski

Chcąc ułatwić państwu fotografowanie kompaktem "cel - pal" podam kilka luźnych uwag, które pomogą w prosty i natychmiastowy sposób poprawić jakość Waszych zdjęć.

08.11.2010 · Webmaster · czytaj dalej…